Továrna ruských trollů se rozšířila a obtěžuje nezávislý tisk

11.12.2018 20:05:57

Autor: Jan Vasko

Článek napadající deník Novaja Gazeta, což jsou mezinárodně uznávané nezávislé ruské noviny, byl původně zveřejněn dne 3. prosince na obskurní webové stránce nazvané Žurnalistická pravda. Pak ho sdílely nejméně čtyři další agentury a objevily se v horní části ruského vyhledávače Yandex.ru, který zobrazuje všechny prvky záměrné informační kampaně.

Článek obvinil deník Novaya Gazeta, že pracuje pro Západ, aby podkopala ruský stát. Konkrétně se v něm tvrdilo, že Novaya Gazeta jedná na příkazy ruského oligarchy v exilu Michaila Chodorkovského, dlouholetého rivala prezidenta Vladimira Putina. Pisatel odmítl jako "fake" řadu průlomových vyšetřovacích zpráv deníku Novaya Gazeta, které odhalily činnost ruské soukromé armády Wagner a jejího majitele Evgenije Progozhina a tvrdil, že Wagner neexistuje.

Naše kontrola faktů zjistila, že všechna tři tvrzení jsou nepravdivá.

"Loutky Chodorkovského"

Přestože Michail Chodorkovský má vazby včetně finančních s některými ruskými sdělovacími prostředky, Novaya Gazeta to není.
Dmitrij Muratov, zakladatel a bývalý šéfredaktor deníku Novaya Gazeta pro Polygraph.info v telefonním rozhovoru prohlásil, že noviny "nemají absolutně žádný finanční či jiný vztah s Michailem Chodorkovským".

Muratov uvedl, že Novaja Gazeta dostává finanční podporu od dvou ruských občanů o nichž se říká, že by se raději nechtěli identifikovat, aby se zabránilo jejich přímému ohrožení ruskou vládou.

Muratov uvedl, že ruský podnikatel Alexander Lebeděv, dlouholetý podporovatel deníku Novaya Gazeta, který kdysi vlastnil 39% akcií novin, musel z finančního důvodu přestat pomáhat deníku Novaya Gazeta kvůli vládnímu tlaku. K ochraně novin Lebeděv nakonec převedl většinu svých akcií na zaměstnance deníku Novaya Gazeta.

V současné době mají zaměstnanci novin ovládající podíl 76%, zatímco Lebeděv drží 14% akcií a bývalý sovětský prezident Michail Gorbačov má 10% podíl.

V září Novaya Gazeta prosila o dary, přičemž uvedla nedostatek finančních prostředků a finanční potíže, kvůli niž byly noviny před uzavřením.


"... falešné zprávy o 'stovkách mrtvých'"

Novaya Gazeta zveřejnila sérii vyšetřovacích zpráv, v nichž jsou podrobně popsány činnosti Jevgenije Prigozhina, známého jako důvěrníka a kuchaře prezidenta Vladimira Putina.

Prigozhin se údajně podílí na dezinformačních kampaních Kremlu jak v zahraničí, tak v Rusku, přičemž má pod kontrolou Internet Research Agency, známou také jako "továrna trollů".

Novaya Gazeta jako součást své investigativní série zveřejnila několik zpráv o aktivitách a původu soukromé armády Wagner, která na rozdíl od tvrzení "Žurnalistické pravdy" existuje, jak se ukázalo ve zprávě Polygraph.info a v mnoho dalších.

Nicméně, podle Muratova, Novaya Gazeta "nikdy nenapsala o stovkách úmrtí Wagnerových žoldáků."

Polovojenský personál, kterému mnozí říkají žoldnéři, sám ohlásil tato čísla v odvolání k Mezinárodnímu trestnímu soudu, v němž požadoval, aby byli vyšetřováni ruští vlastníci soukromých armád a obviňoval ruskou vládu za to, že "neodškodňuje oběti" žoldnéřů na Donbasu, v Sýrii, Libyi, Středoafrické republice a v Gabonu. "

Zatímco Kreml pevně odmítá jakékoliv vojenské zapojení v těchto konfliktech, žoldnéři v odvolání k Mezinárodnímu trestnímu soudu tvrdili, že bojovali podle nařízení ruského státu a požadovali oficiální uznání za veterány, kteří mají nárok na vládní důchody. Odvolání podepsalo 357 veteránů PMC z 52 ruských regionů.

"Žurnalistická pravda" + Trollí farma + Maria Butina

Sekce "O nás" v časopise Žurnalistická pravda popisuje webovou stránku jako "informačně-analystický výstup věnovaný masmédiím v Rusku a ve světě".

Kancelář tohoto obskurního plátku se nachází na adrese Krasnogvardeisky Lane 23 v Petrohradě stejně jako její zakladatel, Federální zpravodajská agentura, která byla identifikována jako jedna ze zbraní Prigožinové trollí farmy.

"Prigozhin a stovky jeho " médií " se na nás zaměřil kvůli naší investigativní novinařině. Zkoušel nás infiltrovat svými špiony, kteří se snažili proniknout mezi náš personál, jeho lidé fyzicky napadají naše kanceláře, ale je pod úrovní deníku Novaya Gazeta přímo na ně reagovat. Budeme i nadále provádět naše novinářská pátrání, "řekl Muratov pro Polygraph.info.

Při hledání stop článku z Žurnalistické pravdy k jiným plátkům a nakonec do horní části vyhledávače Yandex.ru se odhalí další chapadlo trollí farmy, totiž to na Ruskem okupovaném Krymu.

Jméno autora útoku na Novaya Gazetu, Alexandra Rogerse pro ruské diváky nic neznamená. Přesto se v době zveřejnění tohoto článku řadí na 24 místě na seznamu 100 nejlepších ruských jazykových blogů. Na populárním webovém portálu 24smi.org je profilován jako celebrita a jeho účet na Twitteru má asi 3000 followerů.

Vedle svých článků publikovaných na webové stránce Žurnalistická má Rogers téměř 200 článků pod svým účtem na webu NewsFront.info, kde jeho článek o deníku Novaya Gazeta také odkazuje na původní článek v plátku Žurnalistická pravda.

NewsFront.info publikuje v ruštině, bulharštině, němčině, angličtině, estonštině, srbštině, francouzštině a maďarštině a považuje se za přední zpravodajskou agenturu na Krymu.

Podle údajů ruských daňových úřadů byla agentura NewsFront.info zaregistrována v dubnu 2015 společností Roskomnadzor (ruská federální agentura regulující sdělovací prostředky a komunikace) jako soukromá "zpravodajská agentura" společnosti Media Group News Front. Za fiskální rok 2017 oznámil NewsFront.info rozpočet 712 000 rublů (přibližně 12 200 dolarů).

Databáze daňových úřadů uvádí fyzickou adresu Media Group News Front jako: Gagarina Street 11, Apartment 21, Bakhchisaray, Krymská republika.

Oficiální fyzická adresa je v rozporu s IP daty, což může být způsobeno použitím služeb VPN. Zatímco IP adresa pro NewsFront.info je chráněna před sledováním, vyhledávání Whois.com nalezlo následující informace o správci webu:

Admin City: Moscow
Admin Postal Code: 123007
Admin Country: RU
Admin Phone: +7.4955801111
Admin Fax: +7.4955801111

Zejména telefonní čísla uvedená pro administrátory webových stránek začínají kódem města Moskvy (495) a Mapy Google ukazují značku pro PSČ "123007" někde v okrese Khoroshyovsky, těsně vedle třetího moskevského okruhu.

Existují také další zvláštnosti týkající se fyzické adresy: podle údajů v registru se společnost Global Information Technologies nachází ve stejném kancelářském apartmá jako Agentura News-Front.info a Media Group News Front, zatímco tyto tři společnosti nevykazují žádné formální vazby.

Další zvláštní spojení s "informačními technologiemi" spočívá v tom, že Krymská federální univerzita (ve vlastnictví ruského státu) uvádí Media Group News Front jako jednu z hlavních "garantovaných možností zaměstnání" pro absolventy oboru "IT programování a počítačové systémy", tedy obor s údajně vysokou poptávkou mezi ruskými zpravodajskými kybernetickými jednotkami a Prigozhinovou internetovou výzkumnou agenturou.

Nakonec je Sergej Veselovský, který je zakladatelem Media Group News Front a Global Information Technologies, známý pro své video blogy z ruské strany zóny konfliktu v oblasti Donbasu na Ukrajině.

Jeden z jeho rozhovorů o "frontové linii" na Donbase zahrnoval Marii Butinu, obviněnou ruskou agentku zatčenou ve Spojených státech, kterou Veselovský představil jako "nasha boyevaya podruga" - "naši sestru ve zbrani". Foto Marie Butiny zůstává "profilovou" fotografií na sociálních sítích pro ministerstvo zahraničí Ruské federace.

Je to podivné, ale jedno z míst, odkud se Veselovský přihlašuje na svůj Facebookový účet je Salisbury ve Velké Británii, což ukazuje, že navštívil město, kde ruská špionáž použila počátkem roku chemikálii Novichok, aby otrávila bývalého špióna.



Zdroj: https://www.polygraph.info/a/fact-check-russian-troll-factory-in-crimea/29648473.html