Ruské tankery zásobují Severní Koreu palivem po moři

30.12.2017 19:27:34

Autor: Jan Vasko

Ruské tankery za poslední měsíce dodaly palivo do Severní Koreje nejméně ve třech případech nákladní přepravou na moři podle dvou spolehlivých západoevropských bezpečnostních zdrojů a poskytly tak ekonomické záchranné lano tajnůstkářskému komunistickému státu.

Prodej ropy nebo ropných produktů z Ruska, druhého největšího vývozce ropy na světě a člena Rady bezpečnosti OSN disponujícím právem veta, porušuje sankce Spojených národů, uvedly bezpečnostní zdroje.

Transfery v říjnu a listopadu ukazují, že pašování z Ruska do Severní Koreje se rozvinulo k překládání nákladu na moři, poněvadž Reuters v září uvedla, že severokorejské lodě pluly rovnou z Ruska do vlasti.

"Ruská plavidla předala náklad severokorejcům na moři," uvedl agentuře Reuters první bezpečnostní zdroj, který to sdělil pod podmínkou anonymity. Zdroj uvedl, že převozy ropy nebo ropných produktů se uskutečnily několikrát a byly porušením sankcí.

Druhý zdroj, který nezávisle potvrdil existenci ruského mezilodního obchodování se Severní Koreou uvedl, že neexistují žádné důkazy o ruském státním zapojení do nejnovějších přesunů paliva.

"Neexistují důkazy o tom, že to podporuje ruský stát, ale tato ruská plavidla hází severokorejcům záchranné lano," uvedl druhý evropský bezpečnostní zdroj.

V poznámkách, vysílaných státní zpravodajskou agenturou RIA Novosti se uvádí, že v sobotu ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že země dodržuje sankce vůči Severní Koreji.

Dva bezpečnostní zdroje citovaly informace od námořnictva a satelitní snímky plavidel, které operují z ruských přístavů na Dálném Východě v Pacifiku, ale odmítli agentuře Reuters zveřejnit další podrobnosti, protože podléhaly utajení.

Ruská celní správa odmítla odpovědět na otázku, zda ruské lodě dodaly palivo severokorejským plavidlům. Majitel jedné lodi obviněné z pašování ropy do Severní Koreje popřel jakoukoliv takovou činnost.

SATELITNÍ DATA

Americké ministerstvo zahraničí ve svém prohlášení vyzvalo Rusko a další členy OSN, aby "striktně uplatňovaly" sankce vůči Severní Koreji a aby "více spolupracovaly na ukončení činností zakázaných OSN, včetně přepravy rafinované ropy z lodí na loď a přepravy uhlí ze Severní Koreje".

Poslední zpráva přišla, když Čína v pátek reagovala na kritiku amerického prezidenta Donalda Trumpa a popřela, že nedovoleně přepravovala ropné produkty do Severní Koreje.

Severní Korea se spoléhá na dovážené palivo, aby udržela svou bojující ekonomiku naživu. Také potřebuje ropu pro své mezikontinentální balistické střely a jaderný program o němž Spojené státy říkají, že ohrožuje mír v Asii.

"Plavidla pašují ruské palivo z ruských přístavů na Dálném Východě do Severní Koreje," uvedl první bezpečnostní zdroj, který mluvil pod podmínkou anonymity.

Agentura Reuters nebyla schopna nezávisle ověřit, zda plavidla přetankovávala palivo do severokorejských plavidel, zda ruský stát věděl o prodeji nebo kolik ruských plavidel bylo zapojeno do transferů. Nebylo také jasné, kolik paliva mohlo být propašováno.

Družicová data o poloze lodě, která konzultovala agentura Reuters a jsou k dispozici na webu Reuters Eikon, ukazují neobvyklé pohyby některých ruských plavidel jmenovaných bezpečnostními zdroji včetně vypnutých transpondérů, které poskytují přesnou lokalizaci.

Bezpečnostní zdroje uvedly, že tanker Vityaz s plující pod ruskou vlajkou je jedním plavidlem, které přetankovávalo palivo severokorejským plavidlům.

Podle ruských přístavních kontrolních dokladů opustil tanker Vityaz přístav Slavyanka poblíž Vladivostoku v Rusku dne 15. října s 1600 tunami ropy.

Dokumenty předložené zástupcem plavidla úřadu ruského státního přístavního dozoru ukázaly, že je cílem cesty je určena jako rybářská flotila v Japonském moři. Údaje o přepravě ukázaly, že plavidlo vypnulo svůj transpondér na několik dní, když se plavilo do otevřených vod.

Podle evropských bezpečnostních zdrojů  Vityaz provedl v říjnu překládku z lodi na loď na volném moři s tankerem Sam Ma 2 pod vlajkou Severní Koreje.

Agentura Reuters nemohla nezávisle ověřit transfer, protože údaje o sledování lodí ukázaly, že Sam Ma 2 vypnul svůj transpondér na začátku srpna.

Majitel ruského plavidla odmítl jakýkoliv kontakt se severokorejskými plavidly, ale také řekl, že si není vědom toho, že by plavidlo tankovalo rybářské čluny.

ROPNÉ PRODUKTY

Yaroslav Guk, zástupce ředitele firmy Alisa Ltd se sídlem ve Vladivostoku vlastnící tanker uvedl, že loď nemá žádné kontakty se severokorejskými loděmi.

"Absolutně ne, to je velmi nebezpečné," řekl Guk telefonicky Reuters. "Bylo by to úplné šílenství."

Když byl kontaktován podruhé, Guk prohlásil, že loď nemá žádné kontakty se severokorejskými loděmi a že nebude odpovídat na další otázky.

Úředník společnosti East Coast Ltd, dopravní agent plavidla to odmítl komentovat.

Dva další ruské tankery provedly podobné cesty mezi půlkou října a listopadem a odplouvaly z přístavů Slavyanka a Nakhodka na otevřené moře, kde vypnuly své transpondéry.

V září zveřejnila agentura Reuters, že nejméně osm severokorejských lodí, které opustily Rusko naložené palivem letos směřovalo do své vlasti, a to navzdory tomu, že byly deklarovány jiné destinace, což jak říkají američtí představitelé se často používá k oslabení sankcí.

Ruský přepravní zdroj s poznatky o námořních postupech na Dálném Východě řekl, že severokorejská plavidla přestala nakládat palivo v ruských přístavech na Dálném Východě, ale že palivo je dodáváno přímo na moři tankery, které tankují lodě nebo dokonce rybářská plavidla.

Čína v pátek odmítla zprávy, že nezákonně prodávala ropné produkty Severní Koreji v rozporu se sankcemi USA, poté, co americký prezident Donald Trump řekl, že je nešťastný, že Čína povolila izolovanému národu přístup k ropě.

Čína to popřela den poté, co zablokovala úsilí Spojených národů dát na černou listinu šest lodí, o nichž se Washington domnívá, že se zabývaly nedovoleným obchodem se Severní Koreou, řekl diplomat bezpečnostní rady Spojených národů.

Podle dokumentů, které agentura Reuters viděla tento měsíc, Spojené státy navrhly, aby se dostalo na černou listinu bezpečnostní rady OSN 10 lodí kvůli nezákonnému obchodu se Severní Koreou.

Plavidla jsou viněna z "provádění nelegálního transferu rafinovaných ropných produktů z lodí na severokorejská plavidla nebo nezákonné přepravy severokorejského uhlí do jiných zemí za účelem vývozu".

Mezi 10 loděmi na černé listině byly tři severokorejské lodě spolu s lodí registrovanou v Panamě.



Zdroj: https://www.reuters.com/article/us-northkorea-missiles-russia-oil-exclus/exclusive-russian-tankers-fueled-north-korea-via-transfers-at-sea-sources-idUSKBN1EN1OJ