Japonsko a Jižní Korea možná vybaví své lodě stíhačkami F 35

27.12.2017 19:17:09

Autor: Jan Vasko

V souvislosti s rostoucím napětím v oblasti, Japonsko a Jižní Korea údajně zkoumají možnosti provozování stíhaček Lockheed Martin F-35 Lightning II na palubách svých lodí. Japonská tisková agentura Kyodo a agentura Yonhap z Jižní Koreje citují zprávy z nejmenovaných vojenských zdrojů ve svých zemích, které uvedly, že stíhačky s krátkým vzletem či s vertikálním přistáním nebo varianta STOVL F-35B jsou zvažovány pro operace japonského vrtulníkového torpédoborce Izumo třídy DDH a Jihokorejské obojživelné útočné lodě třídy Dokdo a tím je přeměnit na bojeschopné letadlové lodě.

Agentura Kyodo také oznámila, že F-35Bs by mohly být použity k obraně japonských odloučených jihozápadních ostrovů, které nemají dlouhé dráhy potřebné k provozu pro běžné stíhačky.

Tato strategie se zvažuje v reakci na balistické střely a jaderné kapacity Severní Koreje, stejně jako v reakci na rychlou vojenskou modernizaci Číny.

Když byl na tiskové konferenci dotazován o těchto zprávách, japonský ministr obrany Hisunori Onodera opakovaně popřel plány na úpravu lodí třídy Izumo tak, aby mohly operovat s letouny F-35B a sdělil jenom, že ministerstvo neustále provádí různé studie hodnotící obranné schopnosti Japonska.

Úpravy lodí pro provoz F-35B zvýší flexibilitu a rozšíří rozsah misí, přičemž agentura Yonhap uvedla zdroj, který říká, že jihokorejská armáda sleduje "maximalizaci strategické hodnoty schopností plavidla". Lodě mohou nést několik helikoptér během normálních operací a třídy Izumo a Dokdo jsou navrženy tak, aby nesly maximálně třída Izumo 14 a třída Dokdo 10 vrtulníků.

Obě lodní třídy však budou muset být pro provoz F-35B značně modifikovány interně i externě, včetně použití tepelně ochranného povlaku v oblastech letové paluby, aby odolávaly horkým výfukovým plynům během svislého přistávání F-35B a případně i předělání letové paluby, aby umožnila svislé vzlety.

Budou také potřebovat, aby byly posíleny a zvětšeny zásobníky střeliva tak, aby vyhovovaly zbraním F-35B, přičemž bude pravděpodobně nutné rozšířit skladovací prostory pro letecké palivo kvůli větší spotřebě paliva ve srovnání s vrtulníky.

Reuters naznačil, že na Izumo může být namontován lyžařský můstek jako součást nějakého modifikačního programu pro F-35B, nicméně když má třída Izumo délku 248 metrů a třída Dokdo 199 metrů, obě třídy tak mají již dostatečně dlouhé letové paluby, aby F-35B zvládla svislé vzlety a není tedy zapotřebí žádný můstek.

Japonsko má v provozu jednu loď třídy Izumo a Jižní Korea má v provozu jednu loď třídy Dokdo, přičemž obě země staví další loď stejné třídy. Obě dvě země také provozují modely F-35A s konvenčním vzletem a přistáním, přičemž Japonsko má objednáno 42 a Jižní Korea 40 F-35A.

Vlastnictví letadlových lodí Japonskem bude významným posunem v jeho obranné pozici a bude pravděpodobně spornou otázkou. Kritici budou pravděpodobně poukazovat na pacifistickou ústavu Japonska, která zakázuje zemi získávat to, co se nazývá "válečným potenciálem".

Corey Wallace, postgraduální kolega na Graduate School of East Asian Studies na berlínské Freie Universitat, píše ve Fóru pro východní Asii, že japonská ústava výslovně nezakazuje specifické schopnosti útočné nebo jiné. Spíše její vláda překládá "válečný potenciál" jako odkazující na celkovou sílu japonských obranných sil v poměru k potenciálním hrozbám a mezinárodním podmínkám, nikoliv na to, zda daná schopnost je většinově útočná nebo obranná.



Zdroj: https://www.defensenews.com/global/asia-pacific/2017/12/26/japan-south-korea-may-refit-naval-ships-for-f-35-fighters/